Mediakundige ontwikkeling
Digitalisering zien we als een hulpmiddel om ons onderwijs te verbeteren en onze leerlingen en leerkrachten te voorzien van belangrijke vaardigheden die nodig zijn in de huidige en toekomstige samenleving.
Van in de kleuterschool maken we leerlingen vertrouwd met de digitale wereld aan de hand van beebots, digitale borden en laptops. Stapsgewijs ontwikkelen ze basisvaardigheden zoals probleemoplossend denken en logisch redeneren.
Op het einde van de kleuterschool verwachten we dat kleuters vaardiger zijn geworden in het correct hanteren van de muis, het correct opstarten en afsluiten van een laptop, het correct werken in de gevraagd app,…
In de lagere school wordt er sterk verder gebouwd aan mediawijsheid, mediageletterdheid en mediavaardigheid. Aan de hand van allerlei apps, websites, programma’s, activiteiten en lessen leren de kinderen hun weg zoeken in de digitale wereld, leren ze op een veilige en verantwoorde manier media te gebruiken, digitaal creatief aan de slag te gaan en dit te delen via verschillende platformen zoals office 365, padlet,…
Opzoekvaardigheid, klavierkennis, PPT, bestanden opslaan, veilig omgaan met het internet,… wordt nu ook heel belangrijk.
Ook voor leerkrachten is de digitalisering een enorm hulpmiddel. Het gebruik van verschillende digitale technologieën zorgt ervoor dat leerkrachten hun lessen beter kunnen voorbereiden, plannen en uitvoeren. Zo ontstaat er ruimte om leerlingen nog beter te begeleiden. Deze technologieën wenden zo ook aan om de betrokkenheid van leerlingen te verhogen. Het zorgt voor meer interactie in de klas, voor meer differentiatie en voor een visuele ondersteuning.
Digitalisering is ook een doel op zich.
We willen onze leerlingen digitaal competent en mediawijs maken. De leerlingen groeien op in een digitale wereld. Daarom zijn er eindtermen die vertaald worden in onze leerplannen. We moeten de leerlingen ontwikkelen tot mediawijze, mediageletterde en mediavaardige leerlingen. Hiervoor hanteren we het ZILL-leerplan.
Deze drie domeinen proberen we zoveel mogelijk te betrekken door het uitvoeren van allerlei verschillende activiteiten. Aan de hand van projecten en thema’s wordt er gewerkt aan mediawijsheid, via beebots trainen we de basisbeginselen van het programmeren, via online oefenplatformen willen we extra oefenkansen aanbieden en differentiëren waar mogelijk, via verschillende stappenplannen willen we leerlingen zelfstandig laten groeien, via duidelijke richtlijnen willen we leerlingen laten communiceren met elkaar/anderen en wegwijs maken op sociale media, … Daarnaast trachten we de leerlingen ook voor te bereiden op het middelbaar door te experimenteren met visuele ondersteuningsprogramma’s zoals powerpoint, het leren samenwerken en delen van digitale content via teams, …
Door de deelname aan de whizzkids met het 4de, 5de en 6de leerjaar worden er ook heel wat doelstellingen van media bereikt.
Op deze manier maken we de leerlingen van in de kleuterschool tot in het zesde leerjaar mediavaardig.
We geloven in een inclusieve school.
De digitalisering biedt kansen om leerlingen maximaal te laten participeren.
Voor leerlingen die moeilijkheden hebben met lezen/schrijven stellen we het gebruik van Sprint voor. Na overleg met de ouders vragen we de adibib-boeken aan zodat ze gebruik kunnen maken van de digitale boeken via Sprint. We voorzien een laptop in de klas waarop Sprint en de adibib-boeken geplaatst worden. In het 5de en 6de leerjaar wordt dit op hun persoonlijke laptop geplaatst. Tijdens een oudergesprek op school wordt het volledige pakket doorgegeven via USB-stick of geïnstalleerd op de thuiscomputer indien mogelijk. Zowel de leerkrachten als leerlingen worden wegwijs gemaakt in het programma zodat de werking vlot verloopt.
In alle klassen zijn voldoende apparaten aanwezig om digitale uitsluiting tegen te gaan. Online oefeningen op scoodle play worden vrijblijvend aangeboden voor thuis. Tijdens de lesuren worden er meerder momenten voorzien zodat alle leerlingen hierop aan de slag kunnen.
In de kleuterschool maken we gebruik van een gestructureerd aanbod (symbaloopagina) zodat alle leerlingen makkelijk aan de nodige links geraken.
Wanneer kinderen langdurig afwezig zijn, spreken we de organisatie ‘Bednet’ aan. Zo blijven ze digitaal verbonden met de klas en kunnen ze de lessen vanuit het ziekenhuis/thuis meevolgen.
Aan kwetsbare gezinnen bezorgen we extra inoefenmateriaal op papier zodat ook zij thuis aan de slag kunnen. De voorbije jaren werden er typlessen aangeboden door een externe firma. Ouders konden hun kinderen hier vrijblijvend voor inschrijven. Deelnemen hieraan bedroeg een enorme kost. Vanaf schooljaar 2024-2025 willen we aan alle kinderen van het vierde leerjaar zelf typlessen aanbieden. De leerkrachten van het 4de leerjaar volgen hiervoor een opleiding en de ouderraad betaalt jaarlijks het kostenplaatje voor alle kinderen in het 4de leerjaar.
Maar het zorgt ook voor drempels. We beseffen als school dat niet alle kinderen even vaardig zijn op een computer door de grote kloof in oefenkansen/kennis.
Daarnaast evolueert de digitale wereld enorm snel en is het aanbod enorm groot.
Gedragscode
We hechten veel waarde aan een veilige en verantwoorde omgang met ICT en media. Daarom hebben we een gedragscode opgesteld die richtlijnen bevat voor het gebruik van computers, internet en andere digitale apparaten op school. Deze regels zijn essentieel om ervoor te zorgen dat onze leerlingen op een leuke én veilige manier met deze technologieën kunnen omgaan.
Klik op de prent om de gedragscode te downloaden.